Charlotte Werkt – Interview Daan Krabbendam, strategisch specialist vastgoed

Daan Krabbendam, 36 jaar is sinds twee jaar strategisch specialist vastgoed. Hoe is Daan terecht gekomen bij woonstichting Charlotte van Beuningen? “Ik zag de vacature online staan en dacht: die is leuk, daar wil ik op reageren, maar de termijn was net verstreken. Daarbij vroeg ik me af of het wel het juiste moment was; onze oudste dochter was net een half jaar oud. Ik had een prima baan en was niet per se opzoek, maar iets in mij zei dat ik moest reageren. Ik wilde graag weer bij een woningcorporatie werken. Aan de ene kant moet je commercieel denken en aan de andere kant moet je ook rendement genereren. En natuurlijk het maatschappelijke aspect. De functie paste inhoudelijk goed bij mij. Ik dacht ik probeer het toch en waagde er een telefoontje aan. Als ik diezelfde dag voor 12:00 uur m’n sollicitatie zou aanleveren, mocht ik nog mee in de procedure. ’s Middags werd ik al gebeld dat ik op gesprek mocht komen. En dat ik hier nu zit verklaart de uitkomst van dat gesprek”, glimlacht Daan.

Wat doet een strategisch specialist vastgoed?
Daan houdt het overzicht op de verschillende functies binnen de afdeling vastgoed. Elke collega heeft een specialisatie: zo houdt de ene collega zich bezig met mutaties, de andere collega met onderhoud, twee collega’s houden zich bezig met contracten en Daan zorgt voor de onderlinge verbinding.

“Ik werk heel veel achter de schermen. Op dit moment lijken we misschien niet zo actief met grote projecten, maar de voorbereidingen voor verduurzamingsprojecten zijn in volle gang. Een mooi voorbeeld van zo’n project is de Piekenhoek (verduurzaming monumentale panden). Waar ik trots op ben is dat we de versnelling van verduurzaming ingezet hebben. Dat deden we naar mijn idee veel te weinig. Maar dat hebben we om kunnen gooien en de partners staan er ook achter. De komende jaren gaan we veel projecten draaien en de lage energie labels verbeteren. Daar ben ik best trots op.”

“De realiteit is dat ik vooral veel in overleg ben, met collega’s schakelen: hoe gaan we het doen, hoe gaan we het oppakken? Ik ben continu bezig om voor collega’s de voorwaarden te scheppen, zodat zij goed hun project kunnen draaien. Of ik help andere afdelingen aan de juiste vastgoeddata. Als er vragen zijn over labels of over de jaarrekeningen, dan komen ze bij mij uit.”

“Dit deed me denken aan een familiebedrijf. Het voelde vanaf moment één als thuiskomen.”

“Soms heb ik contact met partners en soms heb ik contact met een huurder. Dan krijg ik bijvoorbeeld vragen over verduurzaming, of vragen die niet bij een specifiek onderhoudsproject, of bij een tak van onderhoud horen. Vandaag sprak ik iemand die het niet eens is met het energielabel dat ie heeft gekregen. Zulke vragen zijn niet simpel op te lossen. Ik heb ook contact met bedrijven die die labels afgeven, of met de VVE’s; als daar vragen over zijn komen die ook bij mij terecht.”

Daan vervolgt: “Daarnaast denk ik dat we heel goede stappen zetten in het professionaliseren van de afdeling. Veel meer uit het ad hoc en veel meer naar planmatig. Ik denk dat we ook nog veel meer kunnen doen aan het opslaan van data, of leren van gegevens die we hebben en ervaringen uit projecten. En voor wat betreft verduurzaming mag het nog meer gaan om circulariteit, het totaalplaatje. Dus niet alleen de schil van de woning, maar nog breder. Dat is complexer, maar dat maakt het voor mij ook interessant.”

Wat is je het meest bijgebleven in afgelopen twee jaar?
“Er is veel gebeurd, collega’s die vertrokken, mensen die ziek werden. Er is veel om op te lossen en zoals ik al zei moeten we af van het ad hoc gebeuren. Toch hebben we wel steeds met de organisatie en met de afdeling zaken opgepakt. Samen de schouders eronder. Ik hoop dat ik daar onderdeel van ben. Dat geeft me ook energie, absoluut. Door de wisselingen gaat er kennis verloren, maar die doorstroming helpt de organisatie ook en er ontstaat wel een nieuwe club die dat oppakt.

Wat is het leukst aan je werk?
“Hiervoor zat ik bij een woningcorporatie waar de afdeling vastgoed groter was dan heel het bedrijf hier. Dan moet je veel meer laten zien wie je bent en ligt er meer focus op presteren, dat ligt mij niet. Mijn werk laat zien wie ik ben. Ik hoef er niet per se mee de bühne op als ik dingen goed doe. Dit deed me denken aan een familiebedrijf, dat bleek in de gesprekken, maar ook in de twee jaar dat ik hier zit. Het voelde vanaf moment één als thuiskomen. Op feestjes moet ik soms wel uitleggen dat Charlotte niet mijn tante is waar ik voor werk!”, lacht Daan.

“Vaak denken mensen dat werken in een kleinere organisatie niet zo uitdagend is, maar het tegendeel is waar. Het voordeel van een kleine club is juist dat je minder in een functie gegoten zit. Het ligt niet altijd vast wie waarvan is. We helpen elkaar en samen zorgen we ervoor dat er een goed resultaat is, dat vind ik prettig. Een ander voordeel is dat ik alle complexen ken, ondanks dat ik nauwelijks ‘buiten’ kom. En zo kennen bijvoorbeeld de woonconsulenten elke huurder. Het is te overzien om dat allemaal te weten. Dat is ook de charme van een kleine club.”

“Elke dag is anders, het is heel divers. Het ene moment ben je met een huurder in gesprek over iets wat minder goed loopt en het andere moment ben je met miljoenen aan het schuiven om verduurzaming op gang te krijgen. Dat maak het leuk, je mag alles meemaken. Soms is het zo druk dat je echt geen tijd hebt om iemand terug te bellen. Dan heeft een huurder het gevoel dat hij niet serieus genomen wordt, terwijl je je achter de schermen juist heel hard voor die huurder inzet. Dan heb je toch een boze huurder en dat vind ik soms lastig.”

Hoe zie je je toekomst?
“Voorlopig kan ik nog heel veel uit mijn functie halen. Ik heb niet de ambitie om door te groeien naar de rol van manager, daar ligt mijn hart niet. Ik vind het niet leuk om mensen aan te sturen. Nu ben ik adviseur van mijn leidinggevende, ik ken de inhoud en daar ondersteun ik haar mee. Dat vind ik leuk aan de samenwerking met Karine, de Manager Vastgoed. Ik ben betrokken bij grote projecten en kan iets betekenen voor mensen die het nodig hebben. En ook al zijn we een kleine club: het bedrijf staat niet stil, we hebben ambities. Daarom vind ik dit een leuke club.”
Het is meer dan alleen gebouwen beheren en woningen verhuren, het gaat net wat verder dan dat. En wat ik prettig vind, is dat we elkaar daar in helpen en dat we er samen voor zorgen dat er een goed resultaat is.”

Wil jij ook bij ons komen werken?
Denk je na het lezen van dit verhaal: ‘Wat een leuke club, daar zou ik ook wel willen werken? Check dan onze vacatures, of stuur een open sollicitatie! En wie weet maken we binnenkort nader kennis met elkaar!

Wil je weten wat andere collega’s ervan vinden om bij ons te werken?
Lees dan hier de interviews!