×Thuispoort komt eraan. Controleer je gegevens vóór 30 april 2024 en pas of vul ze aan. Lees meer informatie over Thuispoort.

Ervaart u overlast? Ga in gesprek. Wij geven wat tips.

16 augustus 2023

Als u overlast ervaart van uw buren of omwonenden ga dan eerst met ze in gesprek. Laat op een ‎rustige manier weten waar u last van hebt. De meeste overlastsituaties worden op deze manier ‎goed opgelost. Probeer met elkaar te zoeken naar een oplossing in plaats van alleen maar kritiek te ‎geven. Maak daarbij ook duidelijke afspraken met elkaar, zodat jullie beiden weten waar je aan toe ‎bent. ‎

Om overlast te voorkomen geven we graag tips:

  • Zorg dat het rustig is tussen 11.00 en 7.00 uur.
  • Nieuwe buren? Of nieuw in de buurt? Maak even kennis met elkaar.
  • Iets te vieren? Laat de bewoners in uw omgeving  weten dat u een feestje geeft.
  • Klus niet in de vroege ochtend of late avond.
  • Hebt u een harde vloer? Draag dan zachte schoenen of pantoffels of doe uw schoenen uit.
  • Zet de muziek niet te hard of luister met een koptelefoon.
  • Gebruik uw wasmachine en droger niet ’s ochtends vroeg of ’s avonds laat.
  • Zorg dat uw huisdieren geen overlast veroorzaken. Ruim ongelukjes direct op.
  • Zet uw vuilnis pas aan de straat op de ophaaldag en haal de kliko aan het einde van de dag op.
  • Houd uw voor-en achtertuin netjes. Dit betekent geen afval en geen hoog onkruid.
  • Woont u in een appartement? Dan zijn er nog extra puntjes om rekening mee te houden
  • Sluit de toegangsdeuren goed
  • Doe uw afval direct in de daarvoor bestemde container
  • Houdt de trappenhal netjes en de doorgangen vrij
  • Zet geen spullen op het balkon die het zicht voor de buren belemmeren

Helpt praten niet?

Dan kunt u de klacht bij ons melden. Vermeldt in een schriftelijke klacht uw naam, adres en telefoonnummer. Anonieme klachten behandelen we niet. Wij registreren uw klacht vertrouwelijk in een dossier. We nemen contact met u en met de overlastgever op. Samen proberen we tot afspraken en een oplossing te komen. Soms schakelen we buurtbemiddeling in. Dat zijn onafhankelijke bemiddelaars. Ze gaan met u en de overlastgevers in gesprek. We rekenen erop dat u er dan samen uitkomt.

Buurtbemiddeling is een traject dat wordt begeleid door Welzijn Vught en kunt u ook zelf inschakelen. Voor meer informatie over kunt u terecht bij Welzijn Vught of via telefoonnummer (073) 656 53 50.

Juridische procedure

Komt u er niet uit, blijft de overlast bestaan en gaat het om zware problematiek? Dan zetten we een procedure in gang. Voor een procedure verzamelen we alle bewijsstukken van de overlast die zijn vastgelegd. Daarom is het belangrijk dat u altijd alles schriftelijk bij ons meldt.